פעילות גופנית

החשיבות של תזונה ופעילות גופנית במלחמה במסרטן

23

החשיבות של תזונה ופעילות גופנית במלחמה במסרטן

סרטן נחשב לאחד האתגרים הבריאותיים המורכבים והקשים ביותר של המאה ה-21. בהתאם לנתונים סטטיסטיים, מחלות אלה נמצאות במקום השני בין הגורמים למוות ברחבי העולם, והן משאירות אחריהן עשרות אלפי משפחות שמלאות באובדן וכאב. בעשורים האחרונים הפך המאבק בסרטן למוקד מחקרי עיקרי, ומדענים, תזונאים ורופאים עומלים להבין כיצד ניתן להילחם במחלות אלו באמצעות שינוי באורח החיים, ובפרט ירידה במשקל ופעילות גופנית. במאמר זה נצא למסע לבדיקת על הקשר בין תזונה בריאה, פעילות גופנית והשפעתם על הסיכון לחלות בסרטן.

התזונה כהגנה מפני סרטן

תזונה נכונה היא אחת מהדרכים החשובות ביותר להילחם במחלות זיהומיות בכלל ובסרטן בפרט. מחקרים רבים הראו כי ישנו קשר ישיר בין האוכל שאנחנו אוכלים לבין הסיכון לפתח סוגים שונים של סרטן. לדוגמה, דו"ח מ-2019 שפורסם על ידי האגודה האמריקאית לסרטן מצביע על כך שלמזונות מסוימים יש את היכולת להפחית את הסיכון להיווצרות ממערכות שונות בגוף.

נתונים ממחקרים מייחסים לתפריט עשיר בירקות, פירות, דגנים מלאים ואגוזים סיכון נמוך יותר לפתח סוגי סרטן מגוונים. לדוגמה, צריכה של ירקות מסוג נשירים כמו ברוקולי, כרוב ושום עשויה להקטין את הסיכון לחלות בסרטן הריאות בכ-20%. כמו כן, פירות עשירים באנטי-אוקסידנטים, כפי שמקובל בפירות יער, יכולים לשפר את בריאות התאים ולצמצם את הסיכון להתפתחות מחלות.

תפקיד התזונה במערכת החיסון

תזונה מאוזנת לא משפיעה רק על התפתחות סרטן אלא גם על מערכת החיסון שלנו. אכילת מזונות עשירים בוויטמינים ומינרלים מחזקת את היכולת של הגוף להילחם בזיהומים ובמחלות. לדוגמה, ויטמין C, המצוי בפירות כמו תפוזים ופירות יער, מכיל רכיבים חיוניים אשר תורמים לחיזוק מערכת החיסון.

באופן נוסף, מחקרים הדגימו שהצריכה של אומגה 3, הנמצאת בדגים ובאגוזי מלך, מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן ומסייעת לשיפור בריאות מערכת החיסון. מחקר שנערך בשנת 2021 ציין כי אנשים שאכלו תזונה עשירה באומגה 3 הצליחו להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד בכ-30% בהשוואה לאנשים שצרכו פחות אומגה 3.

הקשר בין פעילות גופנית לסרטן

פעילות גופנית היא רכיב מרכזי נוסף במלחמה בסרטן. מחקרים שנעשו בעשור האחרון מצביעים על כך שפעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לסוגי סרטן שונים. מחקר שנערך בשנת 2020 גילה כי אנשים העוסקים בפעילות גופנית לפחות 150 דקות בשבוע, מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס בכ-30% בהשוואה לאלו שלא עוסקים בפעילות גופנית.

בנוסף, פעילות גופנית משפרת את הבריאות הכללית שלנו. היא תורמת לשמירה על משקל גוף תקין, מפחיתה את הסיכון למחלות לב, סוכרת ומשפרת את בריאות הנפש. ישנם יתרונות רבים נוספים אשר נובעים מהשפעות חיוביות של סגנון חיים פעיל ופעילות גופנית.

מה קורה לגוף בזמן טיפול בסרטן?

בעת תחילת טיפולים כמו כימותרפיה וקרינה, חולי סרטן מתמודדים עם שינויים רבים בגופם. תזונה נכונה ופעילות גופנית עשויות לצמצם את תופעות הלוואי של הטיפול. מחקרים הראו כי תזונה מאוזנת יכולה להפחית בעיות תיאבון ולשפר את הבריאות הכללית של החולה. ב-2022 פורסם מחקר המצביע על כך שחולים הניזונים מדיאטות בריאות נמצאים בסיכון גבוה יותר לשרוד ולהתמודד בצורה טובה יותר עם תופעות הלוואי של הטיפולים.

המלצות לתזונה ופעילות גופנית

  • אכילה של לפחות 5 מנות של פירות וירקות ביום.
  • העדפת דגנים מלאים על פני דגנים מעובדים.
  • צריכה יומית של 2-3 מנות של דגים, ובמיוחד דגי אומגה 3.
  • תרגול פעילות גופנית מינימלית של 150 דקות בשבוע.

לסיכום

בהתאם לכל מה שראינו, תזונה נכונה ופעילות גופנית אינן רק תומכות בבריאות הכללית שלנו, אלא גם עשויות להקטין את הסיכון לחלות בסרטן ולסייע בניהול המאבק במחלות קשות אלו. בעידן המודרני, יש חשיבות רבה להדגיש את השפעתם של הרגלי חיים בריאים, ובכך לצמצם את הסיכויים למחלות מסוכנות. והשקעה בתזונה ובפעילות גופנית היא קריטית להובלת חיים טובים ובריאים יותר.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא פעילות גופנית

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום